7 تغییر اساسی که بازاریابی در سال های اخیر کرده است
7 تغییر اساسی که بازاریابی در سال های اخیر کرده است
پنج شنبه 12 تير 1399 ساعت 12:26 | بازدید : 167 | نویسنده : حامد محمودی | ( نظرات )

7 تغییر اساسی که بازاریابی در سال های اخیر کرده است

 

شاید باور نکنید اما شیوه بازاریابی، در این 5 سال اخیر به اندازه تمام 50 سال گذشته تغییر کرده است! به نظر می رسد که این حرکت سریع همچنان هم ادامه داشته باشد! امروزه افرادی که می خواهند بازاریابی کنند، بیشتر سعی می کنند تا از تکنیک های مختلف بهینه سازی موتورهای جستجوگر (SEO)، بازاریابی محتوایی، بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی، تبلیغات پولی و یا بازاریابی با استفاده از ایمیل، برای جلب کردن هرچه بیشتر مشتریان استفاده کنند. این پست قصد داریم تا شما را با 7 مورد از تغییراتی که در چند سال گذشته کرده است آشنا نماییم:

1) استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) به صورت مستقیم در بازاریابی

تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) باعث شده است که در زمینه بازاریابی دیجیتالی تغییرات شگرفی ایجاد شود. بسیاری از سازمان ها هستند که سعی می کنند تا صرفا با تکیه کردن بر امکاناتی که هوش مصنوعی در اختیارشان قرار می دهد اموراتشان را بگذرانند و بازاریابی کنند. بسیاری دیگر از سازمان ها هستند که سعی می کنند تا از این تکنولوژی به عنوان تکنولوژی مکمل در کنار شیوه های دیگر بازاریابی خودشان استفاده کنند. در هر دو حالت، استفاده کردن از این تکنولوژی برای هوش مصنوعی منجر شده است که صنعت بازاریابی دستخوش تغییر و تحولات زیادی شود و منجر شده است که شیوه بازاریابی برای هم گروه اول و هم گروه دوم تغییر زیادی بکند.

به عنوان مثالی از شرکت هایی که سعی کرده اند تا از این تکنولوژی برای بازاریابی استفاده کنند می توان شرکت اوبر (Uber)، مایکروسافت، پیزا هات (Pizza Hut) را نام برد.

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است؛ استفاده کردن از تکنولوژی های AI در سال های آینده بسیار جامع تر خواهد شد. AI یکی از مهم ترین موقعیت های تجاری برای شرکت ها است که می توانند با استفاده از آن کیفیت بازاریابی خودشان را تا حد بسیار زیادی بالا ببرند. همچنین تا سال 2030 شرکت هایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند، خواهند توانست به میزان 14 درصد افزایش درآمد داشته باشند. بنابراین می توان گفت که شرکت هایی که از این تکنولوژی استفاده نمی کنند شدیدا ضرر خواهند کرد.

بنابراین می توان گفت که در حوزه بازاریابی دیجیتال، AI می تواند کمک ارزنده ای به بالا بردن کیفیت بازاریابی بکند. شرکت ها و بازاریابان می توانند با بهره گیری از این تکنولوژی کاری کنند که در رده بندی های نتیجه های حاصل از موتورهای جستجو رده بندی های بالاتری داشته باشند؛ در بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی (Social marketing) موفق تر باشند و همچنین درک بهتری از مشتریانشان داشته باشند.

2) استفاده از چت بوت ها (Chatbot)

از دیگر شگفتی هایی که در سال های اخیر بازاریابان دیجیتال با آن روبرو شده اند؛ تکنولوژی چت بوت ها می باشد. چت بوت ها مثال هایی کامل از کاربرد مورد اول (یعنی AI) در عمل می باشند. این دستیاران مجازی می توانند از پیام های لحظه ای برای پاسخگو بودن به صورت لحظه ای برای مشتریان استفاده کنند. علاوه بر این، آنها دارای ویژگی هایی مانند سرویس های باکیفیت، برآورده کردن نیازهای مشتریان، اتوماتیک بودن در کارهای تکراری و پاسخگویی های 24 ساعته شبانه روز و هفت روز هفته را دارند.

اخیرا شرکت مسترکارت (Mastercard) یک مسنجر فیسبوکی ایجاد کرده است که می تواند با کمک نرم افزارهای پردازش زبانی درک کند که مشتریان دقیقا چه می خواهند و بر همین اساس به مشتریان پاسخ دهد. در حقیقت، بر اساس تحقیقات انجام گرفته در آینده ای نه چندان دور چت بوت ها تبدیل به بخش لاینفکی از سیستم کل بازاریابی دیجیتال خواهند شد و پیش بینی شده است که در سال های آینده حدود 85 درصد از سرویس هایی که به مشتریان داده می شود از طریق همین چت بوت ها خواهد بود! بر اساس تحقیقاتی که توسط IBM انجام گرفته است؛ تجارت های دنیا می توانند با کمک چت بوت ها در آینده به میزان 8 میلیارد دلار پول صرفه جویی کنند.

3) خرید کردن و تبلیغ کردن با استفاده از برنامه های کامپیوتری

تبلیغات با استفاده از برنامه های کامپیوتری به این معنی است که از تکنولوژی AI برای خرید کردن و یا برای فروختن فرآورده ها و یا ارایه کردن خدمات استفاده شود. این پروسه باعث می شود که بسیاری از بخش های فرآیند خرید کردن به صورت اتوناتیک انجام شود. استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در خرید کردن باعث می شود که دیگر نیاز به دخالت های انسانی در کار خرید کمرنگ تر از گذشته شود.

این شیوه جدید منجر به افزایش تعداد مشتریان برای یک تجارت می شود. همچنین به دلیل این که کار به این شیوه نسبت به شیوه های دیگر سریع تر انجام می شود؛ هزینه هایی که شرکت ها در این رابطه متقبل می شوند نیز کاهش پیدا می کند. این نوع تبلیغ کردن و خرید کردن به برندها این امکان را می دهد که پیام های خودشان را به مشتریان مناسب و در زمان مناسب برسانند. این شیوه نسبت به شیوه های قبلی دقیق تر است و کار شخصی سازی (Personification) پیام هایی را که به مشتریان داده می شود هم می توان با این روش بهتر انجام داد.

پیش بینی می شود که در آینده حدود 86 درصد از تبلیغات در دنیای دیجیتال به این شیوه انجام شوند. به عبارت دیگر، شیوه تبلیغات با استفاده از برنامه های کامپیوتری در آینده ای نه چندان دور به زودی چهره بازاریابی دیجیتال را تغییر خواهد داد.

4) جستجوی صوتی و اسپیکرهای هوشمند

بر اساس تحقیقات در سال های آینده حدود 50 درصد از افرادی که در موتورهای جستجوگر اینترنتی در دنیا به جستجوی مطالب می پردازند؛ از تکنیک جستجوهای صوتی استفاده خواهند کرد و همچنین پیش بینی می شود که خرید صوتی (Voice Shopping) در سال های آینده به میزان دو برابر افزایش پیدا کند. بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت ها سعی می کنند تا استراتژی های بازاریابی خودشان را با این رشد عظیم استفاده از سیستم جستجوی صوتی تطبیق دهند!

این روزها، AI از گذشته هوشمندتر هم شده است و منجر شده است که بسیاری از سرویس های صوتی مانند سرویس الکسا (Alexa)، سیری (Siri) و گوگل از این تکنولوژی استفاده کنند. استفاده کردن از یک تکنیک جستجوی صوتی مزیت های دیگری نیز دارد مانند طراحی کردن یک تجربه کاربری بهینه که منجر به بهتر شدن ارتباطات و افزایش میزان وفاداری برند می شود.

5) افزایش استفاده از بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی در سال های گذشته افزایش زیادی پیدا کرده است. این روزها این نوع بازاریابی تبدیل به یکی از مهم ترین روندهای بازاریابی شده است. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، حدود 83 درصد از بازاریابان می گویند که بازاریابی ویدیویی باعث شده است که میزان بازدهی سرمایه آنها افزایش پیدا کند و همچنین میزان 52 درصد از مشتراین هم می گویند که تماشا کردن ویدیوهای مربوط به فرآورده ها یکی از دلایل مهمی بوده است که منجر شده است که به صورت آنلاین خرید کنند.

این روزها بازاریابی با استفاده از ویدیو تنها منحصر به بازاریابی با استفاده از یوتوب نمی شود. بازاریابان همچنین سعی می کنند از بازاریابی با استفاده از شبکه های فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین استفاده کنند. همچنین افزایش استفاده از دستگاه های موبایل منجر شده است که بازاریابی با استفاده از ویدیو در میان کاربران هواداران بیشتری داشته باشد به این دلیل که با استفاده از ویدیو می توان بهتر بازاریابی کرد.

6) بازاریابی محتوایی همچنان به سلطه خودش ادامه می دهد

الگوریتم هایی که در سال 2020 برای بازاریابی مورد استفاده قرار گرفته اند همچنان محتوایی را که هر چند وقت یک بار به روزرسانی شده باشد و کامل باشد را به انواع دیگر محتوا ترجیح می دهند. بنابراین این موضوع نشان دهنده این است که بازاریابی محتوایی همچنان سلطه خودش را حفظ کرده است. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، 88 درصد از بازاریابان اعتقاد دارند که وقتی که برای مشتریان محتوای باکیفیت تولید کنند، می توانند به آنها کمک کنند تا برند خودشان را به عنوان یک منبع معتبر و قابل اطمینان ببینند.

از این رو، پیش بینی می شود که این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد و در آینده نیز بازاریابان مجبور شوند برای این که موتورهای جستجوگر مانند گوگل به محتوای آنها ارزش دهند و در میان نتیجه های حاصل از جستجوی وب سایت های مختلف در رده بندی های بالاتری قرار داشته باشند؛ به موضوع محتوا توجه کنند. به بیان دیگر، بازاریابی محتوایی و ارزش دادن به محتوا در آینده نیز نقش بسیار مهمی را در جلب کردن مشتریان و ایجاد کردن ارتباطات موثر با آنها بازی خواهد کرد.

7) بازاریابی چند کانالی (Omnichannel)

بازاریابی چند کانالی روشی است که در آن شما برای این که مخاطبین بیشتری را به سمت خودتان جلب کنید؛ از چندین کانال استفاده می کنید. اگرچه، در این روش یکی از مهم ترین نکته هایی که باید درنظر داشته باشید این است که باید سعی کنید تا در تمام این کانال ها و در تمام این روش ها، یک هویت مخصوص برای برند را بکار ببرید. استفاده از این روش در سال های اخیر در حال افزایش می باشد و این سال ها تعداد تجارت هایی که از این روش برای بازاریابی استفاده می کنند بیشتر و بیشتر می شوند.

تحقیقات جدیدی که در این زمینه انجام گرفته است ثابت کرده است که استفاده از روش بازاریابی چند کانالی منجر به این شده است که میزان جلب مشتریان به میزان 18.95 درصد افزایش داشته باشد؛ میزان خرید به میزان 250 درصد افزایش داشته باشد (یعنی با استفاده از بازاریابی به شیوه چندکاناله می توان کاری کرد که میزان خرید 2 برابر و نیم شود!) و همچنین تعداد مشتریانی که برای خرید کردن دوباره برمی گردند؛ حدود 90 درصد افزایش پیدا کند. البته این حوزه نیز یکی دیگر از حوزه هایی است که در آن تکنولوژی هوش مصنوعی نقش مهمی را ایفا می کند.

نتیجه گیری

تکنولوژی در حال تغییر دادن شیوه بازاریابی شرکت ها می باشد. شرکت ها این روزها با استفاده از تکنولوژی می توانند با مشتریان و مخاطبین تعاملات بهتری داشته باشند. استفاده کردن از تکنولوژی این امکان را به تجارت ها می دهد که به شیوه باکیفیت تری نیازهای مشتریان امروزه را برآورده کنند. بنابراین تجارت های جدید امروزه برای این که در این زمینه جلو بیفتند باید حتما خودشان را با آخرین تغییرات تکنولوژی بوجود آمده هماهنگ کنند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازاریابی و فروش و آدرس bazaryabi-forosh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 154
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 65
:: باردید دیروز : 26
:: بازدید هفته : 91
:: بازدید ماه : 65
:: بازدید سال : 1272
:: بازدید کلی : 5772